Αναζήτηση:  
 
 
 
   
 
Ελευθεροτυπία: η αυτόγυνη και αύτανδρη βύθιση ενός αεροπλανοφόρου
Τι κοινό μπορεί να έχει μια εφημερίδα με ένα πολεμικό σκάφος; Απ΄ ό,τι φαίνεται, πολύ περισσότερα πέρα από το ότι ανά πάσα στιγμή μπορούν να πελαγώσουν, να τα κάνουν θάλασσα και να τις φάν΄ τα ψάρια.
 
Του Αρίστου Γιαννόπουλου

«Ώστε πας στην Ελευθεροτυπία;», μου είχε πει ο πρώην αρχισυντάκτης μου πριν 17 σχεδόν χρόνια. «Μπράβο, ρε! Αυτή δεν είναι εφημερίδα, είναι αεροπλανοφόρο: σβήνει τις μηχανές στη Μάλτα και σταματάει στην Κύπρο». Είχε γελάσει, θεωρώντας πως μ΄ αυτή τη μεταφορά ήθελε να δείξει ισχύ, κύρος, αναγνωρισιμότητα και μεγάλο βεληνεκές. Όμως, όπως έμαθα πρόσφατα, σημαίνει κυρίως αδράνεια.

Μέχρι τότε ήξερα μόνο πως τα αεροπλανοφόρα είναι μεγάλα, γκρίζα βαπόρια με επίπεδο κατάστρωμα που αμολάνε αεροπλάνα. Με την πάροδο των ετών, την ίδρυση της Wikipedia και την αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου, που είχα στο γραφείο διαπίστωσα πως ο αρχισυντάκτης μου μάλλον εννοούσε πολύ περισσότερα («Πανούλη, γειά ρε! Καμιά δουλίτσα;»)

Συγκεκριμένως έμαθα πως:

1. Το αεροπλανοφόρο είναι πολύ ακριβό στην κατασκευή και τη λειτουργία του. Δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς τη διαρκή στήριξη ενός κρατικού προϋπολογισμού. Όχι μόνο για τη ναυπήγησή του, αλλά και για την τακτική του συντήρηση και την εκ βάθρων ανανέωση πολλών συστημάτων του κάθε 15-20 χρόνια. Ακόμα και η τροφοδοσία του είναι πανάκριβη, πόσο μάλλον όταν φιλοξενεί επιτελεία επί επιτελείων.

2. Το αεροπλανοφόρο είναι ευάλωτο σε επιθέσεις. Επιπλέον, είναι περίβλεπτο και εύκολος στόχος. Όντας δυσκίνητο, πρέπει διαρκώς να συνοδεύεται από άλλα σκάφη με την ίδια σημαία, που άλλο ρόλο δεν έχουν παρά να το προστατεύουν από βόμβες αεροπλάνων, τορπίλες υποβρυχίων κι από κανόνια. Κυρίως από κανόνια. Η άμυνά του ποτέ δεν είναι αρκετή.

3. Για να κάνει τη δουλειά του (να απονηώνονται τα αεροσκάφη του) πρέπει να πλέει με τον άνεμο πρύμα. Κι όταν αυτά επιστρέψουν και πρέπει να προσνηωθούν, πρέπει να γυρίσει κόντρα στον άνεμο, για να τα βοηθήσει να σταματήσουν εγκαίρως. Πρέπει, εν ολίγοις, να ξέρει προς τα πού φυσάει ο άνεμος, αν θέλει να εκπληρώσει το ρόλο του.

4. Το αεροπλανοφόρο είναι μεγάλο και περίπλοκο. Στα κήτη του μπορεί να ζουν και να δουλεύουν χιλιάδες ανθρώπων, περιορισμένοι σε μικρούς χώρους της αρμοδιότητάς τους, χωρίς ποτέ να μαθαίνουν τι γίνεται πέρα απ΄ αυτούς. Ακόμα κι αν δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους, εάν ο προϊστάμενός τους στέλνει θετικές αναφορές, μπορεί να πάρουν μέχρι και παράσημο. Κι όταν γίνει αντιληπτή η βλάβη ή η παράλειψή τους, τότε θα είναι πολύ αργά γιατί το πλοίο θα βουλιάζει. Φυσικά, πάντα υπάρχουν και ορισμένοι που φέρονται ως εργαζόμενοι στο αεροπλανοφόρο, αλλά κανείς δεν μπορεί να διαπιστώσει πότε μπάρκαραν για τελευταία φορά.

5. Εξαιτίας του μεγέθους και της περιπλοκότητάς του, το αεροπλανοφόρο έχει πολλά στεγανά. Όχι μόνο δομικά, που θα καθυστερούν σε περίπτωση (ό μη γένοιτο) ρήγματος την εισροή υδάτων. Αλλά και διοικητικά, καθώς ο κάθε προϊστάμενος είναι απόλυτος αυθέντης στο μικρό του φέουδο. Επιπλέον, για να καλλιεργείται η ευγενής άμιλλα, όλοι θεωρούν πως το τμήμα τους είναι το πιο σημαντικό του σκάφους, αγνοώντας πως όλα είναι εξίσου σημαντικά. Η πολυπλοκότητα, επιπλέον, επιτρέπει την ύπαρξη μεγάλης ψαλίδας στην ιεραρχία, από το ναύαρχο, που σηκώνει τη σημαία του στο σκάφος, μέχρι τον τελευταίο ναυτάκο-μούτσο, που πετάει το σκοινί για να δέσει το πλοίο. Κι από την μεν γέφυρα οι καπεταναίοι ατενίζουν το πέλαγος, αναπνέουν την αλμύρα, αναγνωρίζουν ό,τι συμβαίνει γύρω τους και κηρύσσουν: «Μην είστε ριψάσπιδες! Πολεμήστε για να νικήσουμε!». Όμως από τις σεντίνες οι μούτσοι, που σφουγγαρίζουν τις τουαλέτες, γκρινιάζουν «Πάαααλι σκατά;». Φυσικά, οι καπεταναίοι υπαγορεύουν την πορεία σύμφωνα με τα (εθνικά) συμφέροντα (τους), ενώ το πλήρωμα ποτέ δεν μαθαίνει ούτε πού βρίσκεται, ούτε πού πηγαίνει.

6. Ακόμη, ο όγκος, η σπανιότητα, η ιπποδύναμη και η δύναμη πυρός (συν μπόλικο σωβινισμό, εθνικό ή ανδρικό - ό,τι θέλετε!) εμπνέουν συχνά στο πλήρωμά του, από ναύαρχο μέχρι μούτσο, την υπεροψία ότι είναι οι ισχυρότεροι του κόσμου. Γεγονός που διακωμωδείται στο γνωστό ανέκδοτο με το αεροπλανοφόρο «USS Montana», που ήθελε νυχτιάτικα να επιβάλει σε ένα φάρο να αλλάξει πορεία!

7. Τέλος, στην εποχή του ίντερνετ, των δορυφόρων και των υπερατλαντικών βλημάτων, το αεροπλανοφόρο, όσο εντυπωσιακό κι αν είναι κι όσο επικές διαστάσεις κι αν έχει, είναι πεπαλαιωμένο. Ιδιαίτερα για μικρές, περίκλειστες θάλασσες, όπως τα ελληνικά αναγνωστικά ύδατα...

Πιστεύετε πλέον πως η ομοιότητα της «Ελευθεροτυπίας» με αεροπλανοφόρο είναι τυχαία; Δεν νομίζω!



Αρίστος Γιαννόπουλος
RED
Notebook
21 Δκεμβρίου 2011 - 9:37 πμ | Αρίστος Γιαννόπουλος
 
Σχόλια
Μπορείτε να αναφέρετε υβριστικά σχόλια ή εκτός των όρων χρήσης με το αντίστοιχο κουμπί στο πάνω δεξί μέρος κάθε σχολίου. Η άσκοπη χρήση της δυνατότητας μπορεί να οδηγήσει στον αποκλεισμό σας από το σχολιασμό
Σχόλιο από: bufo

Όπως και να χει το συγκεκριμένο αεροπλανοφόρο μας έχει ταξιδέψει πολύ και είναι κρίμα..
Σχόλιο από: LK

Όπως και να ΄χει το συγκεκριμένο αεροπλανοφόρο είχε προδιαγεγραμμένο ταξίδι και μάλιστα αντάξιο της μοίρας του ως αριστερό δεκανίκι του Πασόκ και του συστήματος που τώρα το καταπίνει...
Σχόλιο από: Α.Γ.

Στο κείμενο αυτό ξέχασα να συμπληρώσω μιαν άλλην ομοιότητα, που μου επεσήμανε ένας φίλος και η οποία είναι πιο προφανής απ οτιδήποτε άλλο:
Την κατά βούληση και καθ υπερβολήν χρήση των ελικοπτέρων. Και για μεν το αεροπλανοφόρο η χρήση ενός ελικοπτέρου πληρώνεται από το κράτος. Για την «Ελευθεροτυπία», όμως, η χρήση ελικοπτέρων για τις διακοπές διευθυντών ή της σημερινής ιδιοκτήτριας, βάραινε την επιχείρηση...
 
 
Εισαγωγή σχολίου
Τα σχόλια που αποστέλλονται ενδέχεται να μην περάσουν αρχικά από διαδικασία έγκρισης. Διαβάστε προσεκτικά τους όρους χρήσης. Χρησιμοποιήστε την διαδικασία αναφοράς όποτε χρειάζεται.
Όνομα:
Email (δεν δημοσιεύεται):
URL:
Σχόλιο:
ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ:<b></b>, <i></i> - ΓΙΑ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ ΤΟ ENTER
 
Πόσο κάνει πέντε και δύο;
Βοηθήστε μας να αποφύγουμε τα spam μηνύματα απαντώντας στην απλή ερώτηση που βλέπετε παραπάνω.
Εαν θέλετε να χρησιμοποιήσετε avatar εγγραφείτε δωρεάν στο gravatar.com. Η συμμετοχή σας πρέπει να γίνεται πάντα σύμφωνα με τους όρους χρήσης. Σχετικό link στο κάτω μέρος της σελίδας.
     
Σχετικά
 
Για τη νίκη της απεργίας, για την υπεράσπιση του Πανεπιστημίου
Άρης Σπουρδαλάκης
19/11/2013
Μπορεί η γιορτή του Πολυτεχνείου να μην έχει πια το ίδιο βάρος για πολλούς, ο συμβολισμός όμως της αστυνομίας να εξασφαλίζει την ακαδημαϊκή διαδικασία επιτιθέμενη στις πύλες (οποιουδήποτε) πανεπιστημίου δεν χωνεύεται εύκολα, ακόμα και για το ανθρώπους που λίγο ενδιαφέρονται για τις τύχες του τελευταίου
 
 
Το Πανεπιστήμιο ζει;
Γεωργία Παπαδοπούλου
14/11/2013
 
 
Βλέπεις Νίκας; Είναι ο ελληνικός καπιταλισμός
Οδυσσέας Αϊβαλής
14/11/2013
Οι εργαζόμενες τάξεις συγκροτούνται όταν υπάρχει πολιτικό κίνημα για την επιβολή του ιδιαίτερου ταξικού συμφέροντος τους ως γενικό κοινωνικό συμφέρον. Καθήκον της Αριστεράς είναι αυτή η συγκρότηση των εργαζόμενων δυνάμεων σε τάξη
 
 
Εργαλεία
       
 
 
 
     
  24 Μαΐου 2014 - 1:24 pm  
  Αν ήμουν Πειραιώτης
Στρατής Μπουρνάζος
 
     
  Ακριβώς σε τέτοιες δύσκολες καταστάσεις αξίζει πάνω απ’ όλα να σκεφτόμαστε και να παίρνουμε θέση. Γιατί προφανώς δεν υπάρχει δίλημμα όταν το ερώτημα είναι «Κάλλιο πλούσιος και υγιής ή πτωχός και ασθενής;». Ούτε στον Βόλο όπου αντίπαλος του Μπέου είναι ο Μαργαρίτης Πατσιαντάς του ΣΥΡΙΖΑ. Ούτε στον Πειραιά θα είχαμε δίλημμα αν αντίπαλος του Μώραλη-Μαρινάκη ήταν όχι μόνο ο Δρίτσας, αλλά ένας υποψήφιος του ΚΚΕ ή ένας οποιοσδήποτε δεξιός, πολλώ δε μάλλον ένας ευπρεπής δεξιός τύπου Κουμουτσάκου. Τώρα όμως;
     
 
  24 Μαΐου 2014 - 1:14 am  
  Για την εξουσία στην Ελλάδα το κύριο είναι να μην έρθουν οι κόκκινοι
Συνέντευξη του Χρήστου Λάσκου στο alterthess.gr
 
     
  Ενόψει των εκλογών της 25ης Μαϊου, και στο πλαίσιο του προεκλογικού διαλόγου, το alterthess.gr έθεσε σε υποψήφιους/ες eυρωβουλευτές ερωτήσεις σχετικά με το μέλλον της Ευρώπης, την κρίση στην Ελλάδα και την άνοδο του φασισμού . Ο Χρήστος Λάσκος, υποψήφιος ευρωβουλευτής με τον ΣΥΡΙΖΑ, απαντά
     
 
  23 Μαΐου 2014 - 12:33 pm  
  Η ΝΔ το χειρότερο το κράταγε για το τέλος: ξανάφερε τη Χρυσή Αυγή στο προσκήνιο
Δημήτρης Χριστόπουλος
 
     
  ι νεοναζί επανέρχονται, και μάλιστα στο επίκεντρο της πολιτικής ζωής, χωρίς καλά-καλά να κάνουν τίποτα οι ίδιοι. Το κάνει με τον πιο αποδοτικό τρόπο γι’ αυτoύς η Νέα Δημοκρατία, με τρόπο πολιτειακά άφρονα
     
 
  23 Μαΐου 2014 - 12:39 pm  
  Τασία Χριστοδουλοπούλου: H κυβέρνηση της Αριστεράς θα δημιουργήσει ντόμινο
Συνέντευξη στον Αδάμο Ζαχαριάδη
 
     
  Η ευρωπαϊκή Αριστερά τονίζει ότι οι μεταναστευτικές ροές θα συνεχιστούν, ιδίως όσο συνεχίζονται ο πόλεμος, η φτώχεια και η περιβαλλοντική καταστροφή. Επιμένουμε λοιπόν ότι σε υπερεθνικά προβλήματα, δεν υπάρχουν εθνικές λύσεις. Ζητάμε, έτσι, τη ριζική τροποποίηση του Ευρωπαικού Συμφώνου Μετανάστευσης και Ασύλου, προς την κατεύθυνση της αναλογικής κατανομής των ροών σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την αναθεώρηση της δομής του Σένγκεν, που προβλέπει ελεύθερη κυκλοφορία με κλειστά εξωτερικά σύνορα, άρα απαγόρευση κυκλοφορίας για τους μη νόμιμα διαμένοντες.
     
 
 
   
Footer
 
         
 
Λέξεις-κλειδιά
 
εκλογές × ΣΥΡΙΖΑ × Arno Minkkinen Biennale CGIL Corpus Christi Dow Jones Newswires dubstep John Parish performance Pussy Riot RootlessRoot Αδέσμευτη Γνώμη Αθήνα αντιρατσιστικό συλλαλητήριο Αριστερά άστεγοι αυτονομία ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ δημοσιονομικός πολλαπλασιαστή Έβρος ΕΚΤ Ευρώπη θάλασσα Ιντιφάντα κάλαντα Καλλικράτης Κάσσελ ΚΕΝΤΡΟ Κινηματογράφος Κόκκινο Κρίση Κύπρος Μαρία Κανελλοπούλου ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ μήκους Νιαουνάκης Παπαδάτος ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ ΣΥΡΙΖΑ τι σου ζητάνε; Τρόικα χρέος Ψαριανός Ψημίτης 1 ευρώ 11 Μάη 12 Φεβρουαρίου 13% 14 Νοεμβρίου 15χρονη 17 17 Νοέμβρη 17Ν 19/7/2012 19ος αιώνας 2 νεκροί στο Μανχατταν 20 Οκτωβρίου 20ος 22 πράγματα 24ωρη 25ευρο 25η 25η Μαρτίου 26 272 μέρες απεργίας 28η 28η Οκτωβρίου 2ρουφ 300 3000 ευρώ 34 νεκροί στην Αφρική 3E 40 χρόνια 48ωρη 4η Αυγούστου 4η Διεθνής 6 αντιρατσιστική γιορτή 6 Δεκεμβρίου 6 μέρες 6 τρις 6ο 6ο διαμέρισμα 8 Μάρτη 80s 8η Μάρτη 99%
  Αρχείο:
Πλήρες αρχείο θεμάτων

Επικοινωνία:
info@rednotebook.gr
 
         
 
  Powered by Byte² | Bitsnbytes.gr