Αναζήτηση:  
 
 
 
   
 
Η Θεοδώρα από την πόλη Σόμα
Η Θεοδώρα γεννήθηκε στη Σόμα. Κοριτσάκι, μόλις που περπατούσε ήταν, αυτή και η δίδυμη αδελφή της η Μαρία, όταν έγινε η Καταστροφή. Με την κούκλα στο χέρι έφυγαν από την Πατρίδα, με Π κεφαλαίο πάντα στις διηγήσεις της, που ήταν πολλές παρότι τα πράγματα που θυμόταν ήταν μεταξύ πραγματικότητας και αφήγησης της πραγματικότητας.
 
Της Άννας Χατζησοφιά

Σε μία αφήγηση τις είχε ντύσει «τουρκάκια» η Τουρκάλα γειτόνισσα, για να τα περάσει από τους Τσέτηδες με κίνδυνο της ζωής της. Σε μία άλλη, πιο σπλάτερ, είχε ρωτήσει την μητέρα της, «Μαμά αυτός δεν είναι ο κύριος Νίκος;» δείχνοντας της ένα κομμένο κεφάλι στο δρόμο.

Και στις δύο αφηγήσεις πάντως, υπήρχε φωτιά, αίμα χυμένο, σώματα νεκρά, και άδικο, πολύ άδικο. 

Η Θεοδώρα υπήρξε ολίγον αγαθιάρα, σύμφωνα με τον Μεγάλο (με Μ κεφαλαίο στο στόμα της και στην καρδιά της, αδελφό της), αλλά ήταν καλός άνθρωπος και ακριβοδίκαια. «Το άδικο βαραίνει και τις δύο μεριές» έλεγε. «Λίγα κάναν κι οι δικοί μας;».

Γι΄ αυτή την μυθική Πατρίδα το Σόμα (έτσι, με ουδέτερο άρθρο, αναφερόταν σ΄ αυτήν) μου μιλούσε συχνά όταν ήμουνα παιδί. 

Δε συγκράτησα πολλά, μόνο ότι ήταν εύπορη περιοχή όπου έρρεαν ποταμοί με μέλι και γάλα, όπως  σ’ όλες τις Χαμένες Εδέμ άλλωστε. 

«Εκεί στο Σόμα ήμασταν αρχόντοι και νοικοκύρηδες». 

Έτσι όλοι, ανεξαιρέτως. Δεν υπήρχαν τάξεις, δεν υπήρχαν φτωχοί, δεν υπήρχε μισαλλοδοξία.

«Ζούσαμε αγαπημένοι Ρωμιοί και Τούρκοι, αν και οι Τούρκοι ήταν πιο φτωχοί».

Στη μυθολογία της νοσταλγίας, όλη η ζωή ήταν ένα ατέλειωτο γλεντοκόπι στα πανηγύρια του Άη Γιώργη και στο Μπαϊράμια.

Χαλάλι.

Μ’ αυτά και μ’ αυτά, η εικόνα που είχε σχηματιστεί στο παιδικό μυαλό μου γι΄ αυτή την περιοχή των Ηλυσίων Πεδίων ήταν σαν τις παλιές λιθογραφίες, με ναργιλέδες, χανουμάκια και ρόδα του Ισπαχάν.

Έκτοτε μεγάλωσα και δεν την σκέφτηκα ξανά. Δεν ήμουν και σίγουρη ότι υπήρχε, πέρα από την φαντασία της Θεοδώρας, που άλλωστε διέθετε μπόλικη. 

Γενάρη του ΄41 ξύπνησε χαράματα και βγήκε στην αυλή να πάρει ξύλα για να ανάψει τη σόμπα. Μένανε απέναντι από τη Συναγωγή, πού αλλού, στην προσφυγούπολη Θεσσαλονίκη. 

Κι όπως σήκωσε το βλέμμα στον ουρανό, είδε πάνω από την στέγη της Συναγωγής μια μαυροφορεμένη γριά να ίπταται σχεδόν μισό μέτρο. Τά ‘χασε και πήγε να βάλει τις φωνές.

- Σςς, της έκανε η γραία, και απλώνοντας το άλλο χέρι, ένευσε προς τον ορίζοντα «ελάτε». 

Τότε από το πουθενά άρχισε να προελαύνει μια στρατιά ανάπηρων, ψειριασμένων, κουρελήδων, με πατερίτσες και σχισμένες χλαίνες που χάνονταν στην άλλη άκρη του ουρανού, ακολουθώντας την μαυροφόρα. Της Θεοδώρας της έπεσαν τα ξύλα από τα χέρια και της κόπηκε η μιλιά. Μπήκε μέσα στο σπίτι τρέχοντας και ξύπνησε την οικογένεια μουγκρίζοντας και χειρονομώντας με τα χέρια αλαφιασμένη. 

Όταν μετά από ώρα, και ένα ποτήρι ζαχαρόνερο για την τρομάρα, συνήλθε, τους διηγήθηκε τι είχε δει συμπεραίνοντας: «Θα χάσουμε τον πόλεμο».

«Σκατά στο στόμα σου», της είπε η μάνα. Είχε τον γιο, τον Μεγάλο ντε, στο Αλβανικό Μέτωπο. 

«Αυτή την αλαφροΐσκιωτη θα ακούμε; Αφού νικάμε. Πόγραδετς, Κορυτσά, μέσα στ’ Αργυρόκαστρο εμπήκε το χακί».

Η Θεοδώρα επέμενε. Άλλωστε, από πού της ήρθε αυτή η εικόνα; 

Εκείνοι ξεπροβόδισαν τα παλικάρια στον πόλεμο λαμπροφορεμένα, με καθαρές στολές και με οράματα νίκης; Μόνο η Παναγιά μπορούσε να της την είχε στείλει. 

«Ή ο δαίμονας», την αποπήραν. «Πες ότι το ονειρεύτηκες κι άσε τις προφητείες για τους αγίους». 

Λίγους μήνες μετά, οι στρατιώτες γύρισαν ακριβώς όπως τους είχε δει στο όραμά της η Θεοδώρα, η αλαφροΐσκιωτη. 

Γελούσε και η ίδια όταν την αποκαλούσαν έτσι. Αλλά αυτή την αφήγηση, με την ασώματη στρατιά στη σκεπή της Συναγωγής, την υπερασπίζονταν μέχρις ότου πέθανε. 

Την αφηγούνταν με τις ίδιες απαράλλακτες λεπτομέρειες, όχι όπως την δραματική φυγή από τη Σόμα, με τις διαφορετικές βερσιόν. 

Ξανάκουσα γι΄ αυτήν την πόλη λίγες μέρες πριν, και αρκετά χρόνια μετά τις δραματικές αφηγήσεις της Θεοδώρας. Και αφορούσε πάλι μια τραγωδία, πολύ διαφορετική, και όμως τόσο ίδια. Μια ιστορία που έχει θύματα και θύτες, που έχει κοινή ρίζα με τις αιτίες που γεννούν τους πολέμους. Μια ιστορία εκμεταλλευόμενων και εκμεταλλευτών. Μια ιστορία Καπιταλισμού.

Διαπίστωσα ότι η πόλη γράφεται με όμικρον, και όχι με ωμέγα όπως νόμιζα από παιδί. Γιατί το νόμιζα λίγη σημασία έχει. Ίσως από το σώμα, που κείτονταν μακριά από το κομμένο κεφάλι, του κυρίου Νίκου. 

Δεν έχει ποταμούς με μέλι και γάλα, αλλά ορυχεία και ένα εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη, που είναι οι κύριες πηγές της οικονομικής δραστηριότητας της περιοχής. 

Τα ορυχεία άνοιξαν κατά την διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, για στρατιωτικές ανάγκες. Άρα ήταν σε πλήρη λειτουργία όταν γεννήθηκε η Θεοδώρα, αλλά δεν χωρούσαν σε καμιά ιστορία της. Ίσως γιατί οι Χαμένοι Παράδεισοι δεν προβλέπουν ανθρακωρύχους, παρά μόνο μια Αιώνια Άνοιξη, μέχρις ότου εισβάλλει ο Όφις.

Από όσα γράφτηκαν αυτές τις μέρες, μια παράγραφος από  ένα άρθρο που διάβασα στο διαδίκτυο μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση: «14 από τους ανθρακωρύχους που εντοπίστηκαν νεκροί είχαν αναζητήσει καταφύγιο στο μοναδικό δωμάτιο ασφαλείας του ορυχείου και χρησιμοποιούσαν με τη σειρά τις φιάλες με μάσκες οξυγόνου που υπήρχαν προτού πεθάνουν». Και χρησιμοποιούσαν με την σειρά τις μάσκες οξυγόνου πριν πεθάνουν. Ένα μάθημα ανθρωπιάς που συγκλονίζει.

Ανάλογο με της Τουρκάλας γειτόνισσας που ρίσκαρε την ζωή της για να περάσει από τους Τσέτηδες τα δίδυμα κοριτσάκια ντυμένα Τουρκάκια, με φέσι και γιασμάκια. 

Ακόμα κι αν δεν υπήρξε η συγκεκριμένη γειτόνισσα, κάποια υπαρκτή χανούμ θα ήταν το μοντέλο της ηρωίδας της Θεοδώρας. 

Στο μυαλό μου η πόλη θα συνεχίσει να γράφεται με ωμέγα. Από τα εκατοντάδες νεκρά σώματα, των ανθρακωρύχων αυτή την φορά, που έπεσαν θύματα στο βωμό του κέρδους των ιδιοκτητών των ορυχείων. 

Υ.Γ.: Η Θεοδώρα με ανέθρεψε για επτά ολόκληρα χρόνια, καταρρίπτοντας τον μύθο της κακιάς μητριάς.


Άννα Χατζησοφιά
RED
Notebook
16 Μαΐου 2014 - 4:48 pm | Άννα Χατζησοφιά
 
Εισαγωγή σχολίου
Τα σχόλια που αποστέλλονται ενδέχεται να μην περάσουν αρχικά από διαδικασία έγκρισης. Διαβάστε προσεκτικά τους όρους χρήσης. Χρησιμοποιήστε την διαδικασία αναφοράς όποτε χρειάζεται.
Όνομα:
Email (δεν δημοσιεύεται):
URL:
Σχόλιο:
ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ:<b></b>, <i></i> - ΓΙΑ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ ΤΟ ENTER
 
Πόσο κάνει πέντε και δύο;
Βοηθήστε μας να αποφύγουμε τα spam μηνύματα απαντώντας στην απλή ερώτηση που βλέπετε παραπάνω.
Εαν θέλετε να χρησιμοποιήσετε avatar εγγραφείτε δωρεάν στο gravatar.com. Η συμμετοχή σας πρέπει να γίνεται πάντα σύμφωνα με τους όρους χρήσης. Σχετικό link στο κάτω μέρος της σελίδας.
     
Σχετικά
 
Η Νεολαία ΣΥΡΙΖΑ για το θάνατο των Τούρκων εργατών: Οι κοινοί αγώνες των εργαζομένων θα νικήσουν
15/05/2014
Ο θάνατος περισσότερων από 350 Τούρκων εργατών, από έκρηξη στο ανθρακωρυχείο της πόλης Σομά, αποτελεί τη μεγαλύτερη εργατική τραγωδία στη σύγχρονη ιστορία και θυμίζει εικόνες άλλων εποχών κι άλλων αιώνων. Δεν έχουμε να κάνουμε μ’ ένα ατύχημα. Έχουμε να κάνουμε με τον ίδιο τον πυρήνα του καπιταλισμού, με τη λογική που θέλει τις ανθρώπινες ζωές να είναι ένας ακόμη αριθμός στα λογιστικά μιας επιχείρησης και τα κέρδη των λίγων να είναι ο νόμος που ορίζει τα πάντα, ακόμα και τη ζωή και το θάνατο.
 
 
Οργή κατά Ερντογάν για την τραγωδία στο ορυχείο
15/05/2014
Οργισμένες διαμαρτυρίες κατά του πρωθυπουργού της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν έχουν ξεσπάσει στην Σόμα, όπου βρίσκεται και το ορυχείο που κατέρρευσε παρασέρνοντας στο θάνατο εκατοντάδες ανθρώπους. Σύμφωνα με τελευταίες αναφορές οι νεκροί είναι πάνω από 230, ενώ περισσότεροι από 120 ανθρακωρύχοι παραμένουν εγκλωβισμένοι στα έγκατα της γης. Αντικυβερνητικές διαδηλώσεις και συγκρούσεις σημειώνονται και σε άλλες πόλεις της Τουρκίας.
 
 
Της Γης οι κολασμένοι…
leftist
14/05/2014
Σήμερα είναι μια μέρα πένθους και οργής για την εργατική τάξη, όχι μόνο της Τουρκίας, αλλά όλου του κόσμου
 
 
Εργαλεία
       
 
 
 
     
  24 Μαΐου 2014 - 1:24 pm  
  Αν ήμουν Πειραιώτης
Στρατής Μπουρνάζος
 
     
  Ακριβώς σε τέτοιες δύσκολες καταστάσεις αξίζει πάνω απ’ όλα να σκεφτόμαστε και να παίρνουμε θέση. Γιατί προφανώς δεν υπάρχει δίλημμα όταν το ερώτημα είναι «Κάλλιο πλούσιος και υγιής ή πτωχός και ασθενής;». Ούτε στον Βόλο όπου αντίπαλος του Μπέου είναι ο Μαργαρίτης Πατσιαντάς του ΣΥΡΙΖΑ. Ούτε στον Πειραιά θα είχαμε δίλημμα αν αντίπαλος του Μώραλη-Μαρινάκη ήταν όχι μόνο ο Δρίτσας, αλλά ένας υποψήφιος του ΚΚΕ ή ένας οποιοσδήποτε δεξιός, πολλώ δε μάλλον ένας ευπρεπής δεξιός τύπου Κουμουτσάκου. Τώρα όμως;
     
 
  24 Μαΐου 2014 - 1:14 am  
  Για την εξουσία στην Ελλάδα το κύριο είναι να μην έρθουν οι κόκκινοι
Συνέντευξη του Χρήστου Λάσκου στο alterthess.gr
 
     
  Ενόψει των εκλογών της 25ης Μαϊου, και στο πλαίσιο του προεκλογικού διαλόγου, το alterthess.gr έθεσε σε υποψήφιους/ες eυρωβουλευτές ερωτήσεις σχετικά με το μέλλον της Ευρώπης, την κρίση στην Ελλάδα και την άνοδο του φασισμού . Ο Χρήστος Λάσκος, υποψήφιος ευρωβουλευτής με τον ΣΥΡΙΖΑ, απαντά
     
 
  23 Μαΐου 2014 - 12:33 pm  
  Η ΝΔ το χειρότερο το κράταγε για το τέλος: ξανάφερε τη Χρυσή Αυγή στο προσκήνιο
Δημήτρης Χριστόπουλος
 
     
  ι νεοναζί επανέρχονται, και μάλιστα στο επίκεντρο της πολιτικής ζωής, χωρίς καλά-καλά να κάνουν τίποτα οι ίδιοι. Το κάνει με τον πιο αποδοτικό τρόπο γι’ αυτoύς η Νέα Δημοκρατία, με τρόπο πολιτειακά άφρονα
     
 
  23 Μαΐου 2014 - 12:39 pm  
  Τασία Χριστοδουλοπούλου: H κυβέρνηση της Αριστεράς θα δημιουργήσει ντόμινο
Συνέντευξη στον Αδάμο Ζαχαριάδη
 
     
  Η ευρωπαϊκή Αριστερά τονίζει ότι οι μεταναστευτικές ροές θα συνεχιστούν, ιδίως όσο συνεχίζονται ο πόλεμος, η φτώχεια και η περιβαλλοντική καταστροφή. Επιμένουμε λοιπόν ότι σε υπερεθνικά προβλήματα, δεν υπάρχουν εθνικές λύσεις. Ζητάμε, έτσι, τη ριζική τροποποίηση του Ευρωπαικού Συμφώνου Μετανάστευσης και Ασύλου, προς την κατεύθυνση της αναλογικής κατανομής των ροών σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την αναθεώρηση της δομής του Σένγκεν, που προβλέπει ελεύθερη κυκλοφορία με κλειστά εξωτερικά σύνορα, άρα απαγόρευση κυκλοφορίας για τους μη νόμιμα διαμένοντες.
     
 
 
   
Footer
 
         
 
Λέξεις-κλειδιά
 
εκλογές × ΣΥΡΙΖΑ × Arno Minkkinen Biennale CGIL Corpus Christi Dow Jones Newswires dubstep John Parish performance Pussy Riot RootlessRoot Αδέσμευτη Γνώμη Αθήνα αντιρατσιστικό συλλαλητήριο Αριστερά άστεγοι αυτονομία ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ δημοσιονομικός πολλαπλασιαστή Έβρος ΕΚΤ Ευρώπη θάλασσα Ιντιφάντα κάλαντα Καλλικράτης Κάσσελ ΚΕΝΤΡΟ Κινηματογράφος Κόκκινο Κρίση Κύπρος Μαρία Κανελλοπούλου ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ μήκους Νιαουνάκης Παπαδάτος ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ ΣΥΡΙΖΑ τι σου ζητάνε; Τρόικα χρέος Ψαριανός Ψημίτης 1 ευρώ 11 Μάη 12 Φεβρουαρίου 13% 14 Νοεμβρίου 15χρονη 17 17 Νοέμβρη 17Ν 19/7/2012 19ος αιώνας 2 νεκροί στο Μανχατταν 20 Οκτωβρίου 20ος 22 πράγματα 24ωρη 25ευρο 25η 25η Μαρτίου 26 272 μέρες απεργίας 28η 28η Οκτωβρίου 2ρουφ 300 3000 ευρώ 34 νεκροί στην Αφρική 3E 40 χρόνια 48ωρη 4η Αυγούστου 4η Διεθνής 6 αντιρατσιστική γιορτή 6 Δεκεμβρίου 6 μέρες 6 τρις 6ο 6ο διαμέρισμα 8 Μάρτη 80s 8η Μάρτη 99%
  Αρχείο:
Πλήρες αρχείο θεμάτων

Επικοινωνία:
info@rednotebook.gr
 
         
 
  Powered by Byte² | Bitsnbytes.gr